سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

 

 

از او می‌پرسیم شما به خاطر فتواهایتان طرفداران زیادی در میان زنان دارید. چطور به این نقطه نظرات جدید رسیدید؟

می‌گوید: “دوست ندارم توضیح بدهم که من نه تنها در میان زنان مسلمان بلکه در میان همه زنان عالم که از حقوق خود محروم شده و از حقوق بشر دفاع می‌کنند محبوبیت دارم. من به وسیله قرآن، سنت نبوی و اجتهاد ثابت کرده‌ام که زنان و مردان مساوی هستند و تفاوتی میان آنها نیست. به نظر من زن‌ها می‌توانند ولی فقیه باشند. همچنین زن‌ها می‌توانند امام جماعت بوده و مردها در نماز به آن‌ها اقتدا کنند. این مسائل را من در رساله‌ام نوشته‌ام. کتاب من در مورد امور فقهی زنان یکی از کتب مهم حوزه علمیه است. در حال حاضر علمایی از اهل سنت نیز هستند که با من موافقند که مردان می‌توانند در نماز جماعت به زن‌ها اقتدا کنند. من امیدوارم روزی کنفرانسی با حضور علمای شیعه و سنی و مدافعان حقوق بشر، برای اثبات اینکه قرآن حقوق زن و مرد را مساوی می‌داند، تشکیل شود. فتواهایی که برخلاف این است، اجتهادات افراد است و اجتهاد می‌تواند مطابق با واقع یا مخالف آن باشد.

چطور میشود که ما طبق آیات قرآن اعتقاد داشته باشیم که زنان با مردان مساوی هستند اما فتوا بدهیم که دیه زنان نصف دیه مردان است؟ یا فتوا بدهیم که اگر مردی زنی را کشت تنها در صورتی که خانواده زن نصف دیه مرد را بپردازد، می توان قاتل را قصاص کرد، ولی اگر زنی مردی را بکشد، حکم اعدام مستقیما قابل اجرا است؟

چطور میتوان گفت که مردها میتوانند قاضی باشند اما زن‌ها نمیتوانند؟ ملاک قضاوت آگاهی به قانون و اجرائیات است و زن‌ها مثل مردها می‌توانند این‌ها را یاد بگیرند. چطور با وجود تصریح قرآن به اینکه “ما شما را از یک زن و مرد خلق کردیم…گرامی‌ترین شما نزد خدا با تقواترین شماست” می‌گویند که زن و مرد مساوی نیستند؟ فقط در ? مسئله است که حقوق زن و مرد با یکدیگر مختلف است؛ یکی در ارث که در قرآن به وضوح ذکر شده که پسر ? برابر دختر ارث می‌برد و دوم مسئله حق طلاق است.

در مورد حقوق غیرمسلمانان هم قرآن سخن از “کافران” گفته است اما مقصود قرآن از کافر کسی نیست که دینی غیر از اسلام دارد. کافر کسی است که حقیقت را می‌شناسد اما آن‌را مخفی می‌کند. غیرمسلمانانی در سراسر جهان زندگی می‌کنند که کافر نیستند. مسیحیان، یهودیان و زرتشتی‌ها همه غیرمسلمانند اما کافر نیستند ولی متاسفانه اکثر علمای اسلام میان کافر و غیرمسلمان فرق نمی‌گذارند و این باعث ایجاد مشکلات فراوانی شده است. من شخصا به همه انسان‌ها احترام می‌گذارم و قرآن همه انسان‌ها را محترم می‌داند و نه فقط مسلمانان را.

ماخذ: روزنامه الشرق الاوسط، ?? مارس ????، شماره ?????

پاورقی ........................................................................................
به خاطر اخطار مدیریت پارسی بلاگ فقط متن مصاحبه ایشان را درج می کنم .



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  پنج شنبه 87/2/5ساعت  10:6 عصر  توسط صور اسرافیل 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کفر نعمت از کفت بیرون کند
    ولع سیاسیون
    رهبر چگونه باشد خوب است؟
    سکوت جمهوری اسلامی جهت دار است
    زخمی تر از مسیح!
    منتظری تیر در کمان بود
    و باز هم
    از امروز تا دیروز
    غدیر راست بود یا دروغ؟
    سهم ما در نسل کشی صعده
    موسوینگ، سبزینگ، فیلترینگ
    از همون بچگی مخم کار میکرد
    دزدان عمامه به سر
    نذورات برای نیمه شعبان
    [عناوین آرشیوشده]
     
     
    \ >
     
    \